דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

header

מתבגרים ונוער בחדר הכושר

 

כאשר מתבגרים מעוניין להיכנס לכושר, לשפר את דימוי הגוף שלהם ולהתחיל לעסוק בפעילות גופנית מכל סיבה שהיא, הרי האפשרויות המקצועיות העומדות בפניהם, הן לא רבות. פעילות גופנית ומשחק בחוץ זו תרבות על סף הכחדה ויותר בני נוער מתנוונים ברביצה מול מסכים. המגמה של השתלבות בני נוער במועדוני הכושר היא מבורכת בהחלט, אך כדאי לעשות את זה נכון על מנת שיהיה לדבר השפעה ארוכת טווח על הכושר והבריאות של הנוער ועל חיים טובים בהמשך.

למצער, מערכת החינוך עדיין אינה משכילה לצייד את בני הנוער בכלים מעשיים לחיים, על מנת שיוכלו לתכנן לעצמם תוכנית לפעילות גופנית בטוחה, אישית לצרכיהם ובהתאמה לתנאים סביבתיים שונים.

אם המתבגרים לא השתלבו בצעירותם במסגרת של ספורט תחרותי מסוימת ואם הם לא נמשכים לפעילות קבוצתית בחוגים שונים, הרי שהם די ברשות עצמם, במובן של פעילות גופנית.

זה המקום שבו חדרי הכושר והמועדונים השונים יכולים לתת פתרון נאות לבני הנוער.
הציוד אמור להיות מקצועי ובטיחותי וברוב המועדונים יש אפשרות להתאמן במסגרת חוגים קבוצתיים או באופן עצמאי. מדריכים יבנו תוכנית אימון מקצועית ובמועדונים הטובים, גם יחליפו אותה כל פרק זמן מסוים בהתאם להתקדמות. הם יפקחו במידה על המתבגר ויבדקו מדי פעם את הביצוע הנכון של התרגילים ויחזקו את הבנת הצעיר בעקרונות האימון הנכונים.

בתחום מועדוני הכושר קיים טווח רחב של גישות, בנוגע למידת המעורבות של המדריכים. מובן שהדרכה קצרה שבסופה יקבל הצעיר תוכנית אימון, אולי מספיקה לשם ההתחלה אך לא יבנו את היסודות להבנה אישית ועצמאות לפעולה בהמשך החיים. מכיוון שכך, כדאי לצעירים לדעת איך לפעול בחדר הכושר כדי לקבל את מענה ואיך לעשות אימון נכון ואפקטיבי כדי לראות ברכה בעמלם, לרצות להתמיד ולאמץ פעילות גופנית כדרך חיים.   

איך להפיק את המרב במסגרת חדר הכושר ? 

  • בזמן ההדרכה הראשונית, לא להתבייש ולשאול כל שאלה שעולה, עד שתבינו לגמרי מה כתוב בתוכנית, את ההפעלה של המכשירים ואת הביצוע של התרגילים.
  • לא להסתפק בהדרכה הראשונה ולהמשיך לשאול את המדריכים שאלות גם בהמשך כל פעם שצריך בלי להסס, זו זכותכם וזה טוב גם למדרכי הכושר כדי שלא ישתעממו.
  • בכל מועדון יש כמה מדריכים או מדריכות, נסו לראות אם מי מהם אתם יכולים להתחבר. נסו להתיידד איתם ואפילו תבררו איתם מתי המשמרות שלהם ותתאימו את עצמכם בהתאם, לפחות בשלבים הראשונים. קשר טוב עם מדריך/ה נחמדים, יכול להיות אוצר של מידע שימושי עבורכם ויעזור לכם מאוד "להרגיש בבית". זכרו שגם המדריכים מעוניינים בקשר אם המתאמנים, כי זה מאפשר להם לבטא את מקצועיותם ומעביר להם את הזמן בנעימים.  
  • במקרים מסוימים, כדאי לשקול להזמין אימונים אישיים אצל מדריך מסוים, אפילו למספר אימונים בודדים. זה יכול להכניס אתכם חזק לעניינים.
  • בכל כ: 5-6 שבועות או מתי שאתם מרגישים שההתקדמות שלכם נעצרת, גשו למדריך המועדף עליכם ובקשו להחליף את תוכנית האימון. זו זכותכם הבסיסית במסגרת חברותכם במועדון.
  • אם אתם מעוניינים ליצור קשר עם בני נוער אחרים במכון, אז צרו חברויות ואולי אפילו תמצאו בן/בת זוג לאימונים. זו דרך כיפית לאנשים מסוימים.
  • בררו איזה חוגים יש במקום ונסו את כל אלה שנראים לכם מעניינים. 
  • עשו כל דבר שישפר את ההרגשה שלכם ויאפשר לכם להרגיש בנוח בזמן האימון: להתחבר לאחרים? להתכנס בראש שלכם? אוזניות עם המוזיקה המועדפת? מתי יש תכנית שאתם אוהבים בכבלים שאתם יכולים לראות על צגי המכשירים האירוביים? מתי השעות הכי נעימות בשבילכם במועדון?

עקרונות בסיסיים לאימון בטוח שנותן תוצאות: 

  • תמיד תתחילו בהדרגה. עדיף לאט ובטוח מלהיפצע.
  • ההתמדה והרציפות הם החשובים. לא הביצוע המושלם באימון מסוים.
  • עשו מה שכיף לכם, אבל תשתדלו לשלב באימון שלכם גם פעילות אירובית, גם תרגילי התנגדות וגם מעט מתיחות. שלושת המרכיבים האלה מאזנים אחד את השני ויחד הם תמיד נותנים את השילוב המנצח לכל מטרה.
  • תעבדו תמיד על כל הגוף. אל תתמקדו באיבר כזה או אחר ותזנחו את האחרים. זה מוציא מפרופורציות ומאיזון וזה גם לא עובד.
  • גם אם המטרה היא לרזות ולשרוף הרבה קלוריות ושומן, אל תזניחו את תרגילי הכוח. הם מחטבים את הגוף ושורפים קלוריות, לא פחות מהאימון האירובי.
  • בנות – אל תימנעו מאימון כוח בגלל הפחד לקבל מראה שרירי, זה כמעט בלתי אפשרי וגם תמיד ניתן להפסיק ואז הכל חוזר כמעט מידית לאחור.
  • בנים – על תזניחו את האימון האירובי. גם מערכות הלב והריאות חשובים וזה גם יתרום למראה האתלטי שלכם.
  • למרות שאתם מוקפים מכשירים ומשקולות, שלבו באימון גם תרגילים שעובדים באמצעות משקל הגוף, כמו: שכיבות שמיכה, עליות מתח, מקבילים, שפיפה, מכרעים ועוד. תתייעצו עם המדריכים לגבי הביצוע הנכון.
  • על תעשו אימונים ארוכים מידי, שעה/ שעה ורבע גג. יש גם מחר.
  • תקפידו לא לחרוג מהנחיות התוכנית ולא להיכנס לאימון יתר.
  • שלבו תזונה נכונה ובריאה. אימוני כושר ותזונה נכונה תמיד הולכים יחד בכל הנוגע להגעה לתוצאות וגם לבריאות.
  • על תחשבו על "צריך" ו"חייב". החוכמה הכי גדולה בתחום הכושר, היא ללמוד ליהנות מהאימון. מי שמצליח בזה, מעניק לעצמו מתנה לכל החיים.

אימוני כוח וצמיחה לגובה

" חוק הספורט המקורי (88) וחוק מכוני הכושר (94), הגבילו כניסה של ילדים מתחת לגיל 14 לחדר הכושר כשנקודת המוצא להגבלה הייתה שאימון כוח עלול לפגוע בצמיחה התקינה של ילדים. הלוגיקה מאחורי השקפה זו מובנת והמיתוס חוזק, ממראות כמו מרימי משקולות מהגוש המזרח אירופי בעלי המראה ה"גוצי- דחוס".

נאמר בנקודה זו שכל המחקרים הרבים שנעשו בנושא זה, הגיעו למסקנה חד משמעית אחת - אימון כוח אינו פוגע ואינו מאט את הצמיחה כלל!

מובן שאין לבצע תרגילים בעלי פוטנציאל לפגיעה שלדית, אולם הלחץ המופעל באימון התנגדות על העצמות והשרירים, רק מחזק את אלה ואינו פוגע בהתפתחות.

הפרעות הגדילה של ספורטאים תחרותיים מסוימים, נובעות משימוש בחומרים אסורים, הפרעות אכילה או גנטיקה.

כתוצאה מהצטברות ההוכחות המחקריות, שונה חוק הספורט, המתיר במתכונתו המעודכנת (05), כניסה של ילדים לחדר הכושר החל מגיל 6. מובן שאין המכשור ברוב חדרי הכושר המיועדים לאוכלוסייה הבוגרת, מתאים לאימון ילדים. אימון קטינים, בהחלט עדיף שיבוצע במסגרת מקצועית כלשהי. בנוסף, אימון ילדים וקטינים מצריך תעודת הסמכה ספציפית לאימון קטינים. " (מתוך הספר "התרופה המודרנית" מאת: ניר הדס)

  

מחבר המאמר: ניר הדס – מאמן כושר ובריאות בכיר, עם מעל 30 שנות ניסיון.